Saturday, May 29, 2010

DASAR-DASAR KESIHATAN AWAM

Sejarah Singkat Kesihatan Awam

Berbicara tentang kesihatan masyarakat tidak terlepas dari dua tokoh Greek iaitu Asclepius &Higeia.

- Asclepius (Pendekatan Kuratif)

  • Sasaran -> individual, kenalan dengan pesakit sekali saja, jarak antara petugas & pesakit cenderung jauh.
  • Bersifat reaktif
  • Secara partial

- Higeia (Pendekatan preventif)

  • Sasaran -> masyarakat, masalahnya adalah masalah masyarakat dan hubungan antara pegawai dengan masyarakat bersifat perkongsian.
  • Bersifat proaktif
  • Secara holistik

Tempoh-tempoh Perkembangan Kesmas

1. Tempoh sebelum ilmu pengetahuan

  • Telah dijumpai dokumen-dokumen bertulis tentang pembuangan air sisa, tatacara air minum
  • Telah dibina latrin umum -> bukan alasan kesihatan.
  • Telah dibuat perigi, kerana air sungai sudah kotor dan terasa tidak enak
  • Abad ke-7 diindia terjadi endemi kolera
  • Abad ke-14 berlaku wabak pes diindia dan cina.

2. Tempoh ilmu pengetahuan

Bangkitnya ilmu pengetahuan pada akhir abad ke-18 mempunyai kesan yang luas terhadap aspek kehidupan manusia. Oleh kerana itu kesihatan merupakan masalah yang kompleks dan harus dilaksanakan secara menyeluruh dan multi sektoral.

Beberapa pelopor tentang kesihatan moden:

  • Hipocrates (460-370 SM) dikenali sebagai bapa perubatan
  • Anthony van Leeuwenhoek (1632 -1723), penemu mikroskop
  • John snow (1813 - 1912), Bapak epidemiologi dan menemukan penyakit kolera disebabkan oleh kuman kolera melalui air
  • Louis pasteur (1827 - 1912) mendapati vaksin untuk mencegah cacar
  • Joseph Lister penemu asid karbol (carbolic acid) untuk sterilisasi bilik operasi
  • William Marton -> ether Lodging House
  • Robert koch (1843 - 1910), penemu kuman TBC.

3. Perkembangan kesihatan masyarakat di Indonesia

Kesihatan masyarakat di Indonesia bermula sejak kerajaan Belanda pada abad ke-16. Telah bermula dengan adanya usaha pemberantasan cacar dan kolera yang sangat ditakuti masyarakat pada waktu itu. Memasuki zaman kemerdekaan, salah satu tonggak penting perkembangan kesihatan masyarakat di Indonesia iaitu diperkenalkannya konsep Bandung (Bandung Plan) tahun 1951 oleh Dr. Y. Leimena & Dr. Patah selanjutnya dikenal dengan istilah Patah - Leimena. Isinya bahawa perkhidmatan kesihatan masyarakat, aspek kuratif dan aspek preventif tidak boleh dipisahkan baik di Rumah Sakit mahupun di Puskesmas. Tahun 1956 oleh Dr. Y. Sulianti ditubuhkan projek Bekasi (tepatnya lemah abang) sebagai projek perintis atau model perkhidmatan bagi pembangunan kesihatan masyarakat pedesaan di Indonesia dan sebagai pusat latihan tenaga kesihatan. Konsep ini merupakan model atau konsep persepaduan antara perkhidmatan kesihatan luar bandar dan perkhidmatan perubatan, juga menekankan tentang pendekatan pasukan dalam pengurusan program.

Pada tahun 1967, diadakan seminar yang merumuskan program kesihatan awam bersepadu. Dibuat konsep Puskesmas oleh Dr Ahmad Dipodilogo yang merujuk pada konsep Bandung dan Bekasi.

Pada tahun 1968, dilaksanakan Rakernas yang menetapkan Puskesmas merupakan sistem perkhidmatan bersepadu yang kemudian dikembangkan oleh kerajaan menjadi Pusat Perkhidmatan Kesihatan Awam.

Tahun 1984, tanggung jawab puskesmas dipertingkatkan dengan berkembangnya program pakej bersepadu kesihatan dan keluarga merancang (Posyandu).

Posyandu (Pos Perkhidmatan Bersepadu)

Posyandu adalah pusat kegiatan masyarakat, dimana masyarakat melaksanakan sekaligus mendapatkan perkhidmatan kesihatan secara bersepadu yang meliputi:

  • KIA
  • Gizi
  • Imunisasi
  • Penanggulangan diare
  • KB

Tujuan Penyelenggaraan Posyandu

1. Menurunkan angka kematian bayi, Anak balita dan kematian ibu (Bumil / BUHIR / BUFAS) serta tatacara kelahiran.

2. Meningkatkan kemampuan masyarakat menyelenggarakan kegiatan masyarakat dan aktiviti-aktiviti lain yang menunjang, sesuai keperluan dan kemampuannya.

Ilmu Kesihatan Awam

Definisi ilmu kesihatan masyarakat (Bahasa Inggeris: public health) mengikut profesor Winslow dari Universiti Yale (Leavel and Clark, 1958) dari adalah ilmu dan seni mencegah penyakit, memperpanjang hidup, meningkatkan kesihatan fizikal dan mental, dan kecekapan melalui usaha masyarakat yang terancang untuk meningkatkan sanitasi persekitaran, kawalan jangkitan di masyarakat, pendidikan individu tentang kebersihan individu, pengorganisasian perkhidmatan perubatan dan rawatan, untuk diagnosis awal, pencegahan penyakit dan pembangunan aspek sosial, yang akan menyokong agar setiap orang di masyarakat mempunyai standard kehidupan yang adekuat untuk menjaga kesihatannya.

Usaha-usaha Kesihatan Masyarakat (Notoatmodjo, 2003)

Masalah Kesihatan Awam adalah multikausal, maka pemecahanya harus secara disiplin. Oleh kerana itu, kesihatan masyarakat sebagai seni atau praktiknya mempunyai bentangan yang luas. Semua kegiatan baik langsung atau tidak untuk mengelakkan penyakit (preventif), meningkatkan kesihatan (promotif), terapi (terapi fizikal, mental, dan sosial) atau kuratif, mahupun pemulihan (rehabilitatif) kesihatan (fizikal, mental, sosial) adalah upaya kesihatan masyarakat.

Secara garis besar, usaha-usaha yang boleh dikategorikan sebagai seni atau penerapan ilmu kesihatan masyarakat antara lain sebagai berikut:

a. Pemberantasan penyakit, baik berjangkit atau tidak berjangkit.

b. Perbaikan sanitasi lingkungan

c. Perbaikan lingkungan pemukiman

d. Pemberantasan Vektor

e. Pendidikan (penyuluhan) kesihatan masyarakat

f. Perkhidmatan Kesihatan Ibu dan Anak

g. Pembinaan gizi masyarakat

h. Pengawasan Sanitasi Tempat-Tempat Umum

i. Pengawasan Ubat dan Minuman

j. Pembinaan Hebat Serta Masyarakat

Ruang Lingkup Kesihatan Masyarakat (Notoatmodjo, 2003)

Disiplin ilmu yang mendasari ilmu kesihatan masyarakat antara lain, merangkumi:

a. Ilmu biologi

b. Ilmu perubatan

c. Ilmu kimia

d. Fizik

e. Ilmu Lingkungan

f. Sosiologi

g. Antropologi (ilmu yang mempelajari budaya dalam masyarakat)

h. Psikologi

i. Ilmu pendidikan

Oleh kerana itu ilmu kesihatan masyarakat merupakan ilmu yang disiplin.

Secara garis besar, disiplin ilmu yang menopang ilmu kesihatan masyarakat, atau sering disebut sebagai tiang utama Sains Kesihatan Masyarakat ini antara lain sbb:

1. Epidemiologi.

2. Biostatistik / Statistik Kesihatan.

3. Kesihatan Persekitaran.

4. Pendidikan Kesihatan dan Sains Kelakuan.

5. Pentadbiran Kesihatan Awam.

6. Gizi Masyarakat.

7. Kesihatan Kerja.

Sistem Perkhidmatan Kesihatan

Perkhidmatan Kesihatan adalah setiap usaha yang diadakan sendiri atau secara bersama-sama dalam suatu organisasi untuk memelihara dan meningkatkan kesihatan, mencegah dan menyembuhkan penyakit serta memulihkan kesihatan perseorangan, keluarga, kumpulan dan ataupun masyarakat.

Perkhidmatan kesihatan terdiri atas:

1. Perkhidmatan Perubatan (medical services)

Perkhidmatan kesihatan yang termasuk dalam kumpulan ini ditandai dengan cara pengorganisasiannya, tujuan utamanya untuk mengubati penyakit serta memulihkan kesihatan serta sasaran utamanya untuk individu.

2. Perkhidmatan Kesihatan Masyarakat (public health Service)

Perkhidmatan kesihatan yang termasuk dalam kumpulan ini ditandai dengan cara pengorganisasian yang umumnya secara bersama-sama dalam suatu organisasi, tujuan utamanya untuk memelihara dan meningkatkan kesihatan serta mencegah penyakit dan sasaran utamanya terutama untuk masyarakat.

Perbezaan Perkhidmatan perubatan dengan perkhidmatan kesihatan awam mengikut Leavel dan Clarck:

- Perkhidmatan Perubatan

  1. Tenaga pelaksananya terutama doktor
  2. Perhatian utamanya pada penyembuhan penyakit
  3. Sasaran utamanya adalah individu atau keluarga
  4. Kurang memperhatikan kecekapan
  5. Tidak boleh menarik perhatian kerana bertentangan dengan etika perubatan
  6. Menjalankan fungsi perseorangan dan terikat dengan undang-undang
  7. Pendapatan diperolehi daripada ganjaran perkhidmatan
  8. Bertanggung jawab terhadap pesakit
  9. Tidak boleh memonopoli usaha kesihatan dan bahkan mendapat saingan.
  10. Masalah pentadbiran amat mudah.

- Perkhidmatan Kesihatan Masyarakat

  1. Terutama ahli kesmas
  2. Pada pencegahan penyakit
  3. Masyarakat secara keseluruhan
  4. Selalu berusaha mencari cara yang berkesan
  5. Dapat menarik perhatian masyarakat, misalnya penyuluhan.
  6. Menjalankan fungsi dengan menyusun masyarakat dan mendapat sokongan UU
  7. Penghasilan berupa gaji dari kerajaan
  8. Bertanggung jawab terhadap seluruh masyarakat
  9. Dapat memonopoli usaha kesihatan.
  10. Menghadapi pelbagai persoalan kepimpinan.

Syarat pokok usaha kesihatan

  • Sesuai dengan usaha pemakai jasa perkhidmatan
  • Dapat dihubungi oleh masyarakat yang memerlukan
  • Sesuai dengan prinsip ilmu dan teknologi perubatan

Strata perkhidmatan kesihatan

  • Perkhidmatan kesihatan peringkat pertama (primary health services)
  • Perkhidmatan kesihatan peringkat kedua (secondary health services)
  • Perkhidmatan kesihatan peringkat ketiga (Tertiary health services)

Sistem Rujukan

Berdasarkan SK Menkes RI Nombor 032/Birhup/1972

Sistem rujukan adalah suatu sistem penyelenggarakan perkhidmatan kesihatan yang melaksanakan pelimpahan tanggung jawab timbal balik ke atas satu kes penyakit atau masalah kesihatan yang timbul, baik secara vertikal (dari unit yang lebih mampu menangani) mahupun secara horizontal (antar unit-unit yang setaraf kemampuannya).

Secara garis besar sistem rujukan dibedakan menjadi 2, iaitu:

  1. Rujukan Medik, iaitu yang berkaitan dengan usaha penyembuhan dan pemulihan kesihatan. Rujukan ini merangkumi pengetahuan dan bahan-bahan pemeriksaan.
  2. Rujukan Kesihatan Awam, iaitu yang berkaitan dengan usaha pencegahan dan peningkatan kesihatan. Rujukan ini merangkumi teknologi, saran dan operasi.

    Dasar-dasar Kesihatan Awam

    Sehat menurut WHO adalah segala bentuk kesihatan badan, rohani / mental dan bukan hanya keadaan bebas dari penyakit, cacat atau kelemahan-kelemahan.

    Sehat menurut UU No. 23/1992 adalah keadaan sejahtera dari badan, jiwa dan sosial yang membolehkan seseorang untuk hidup produktif secara sosial dan ekonomi.

    Kesehatan jiwa, seperti yang ditetapkan dalam lembaran Negara RI No. 2805 iaitu suatu keadaan / kondisi yang membolehkan perkembangan fizikal, mental dan emosional dari seseorang dan perkembangan itu berjalan secara selaras dengan perkembangan orang lain.

    Masyarakat iaitu sekumpulan orang yang memiliki identiti sendiri dan mendiami wilayah atau daerah tertentu serta mengembangkan norma-norma yang harus dipatuhi oleh para anggotanya.

    Kesihatan sosial iaitu peri kehidupan dalam masyarakat, di mana perikehidupan ini harus sedemikian rupa sehingga setiap orang hanya kemampuan untuk memelihara dan mewujudkan kehidupan sendiri mahupun kehidupan keluarganya dalam masyarakat yang membolehkan ia dapat menikmati hiburan.

    Kesihatan masyarakat mengikut Winslow (1920), Kesihatan Awam (Public Health) adalah ilmu dan seni mencegah penyakit, memperpanjang hidup dan meningkatkan kesihatan melalui "Usaha-usaha Pengorganisasian Masyarakat" untuk:

    • Perbaikan sanitasi lingkungan
    • Pemberantasan penyakit-penyakit berjangkit
    • Pendidikan untuk kebersihan individu
    • Pengorganisasian perkhidmatan-perkhidmatan perubatan dan rawatan untuk diagnosis awal dan rawatan.
    • Pembangunan kejuruteraan sosial untuk memastikan setiap orang dipenuhi keperluan hidup yang layak dalam memelihara kesihatannya.

    Menurut Ikatan Dokter Amerika (1948), kesihatan masyarakat adalah ilmu dan seni memelihara, melindungi dan meningkatkan kesihatan masyarakat melalui usaha-usaha pengorganisasian masyarakat.

    Adapun disiplin ilmu yang menopang IKM atau sering disebut tiang utama IKM iaitu:

    Sedangkan sebagai seni iaitu:

    • Pemberantasan penyakit berjangkit atau tidak berjangkit
    • Perbaikan sanitasi lingkungan
    • Perbaikan lingkungan pemukiman
    • Pemberantasan vektor
    • Pendidikan (penyuluhan) kesihatan masyarakat
    • KIA
    • Pembinaan Gizi masyarakat
    • Pengawasan sanitasi tempat-tempat umum
    • Pengawasan ubat dan minuman
    • Pembinaan peranan serta masyarakat

    Kesihatan Kerja

    Februari 23, 2010evanjhie1 tanggapan
    Kesihatan kerja adalah merupakan aplikasi kesmas di dalam suatu tempat kerja (syarikat, kilang, pejabat dll), dan yang menjadi mangsa daripada kesihatan kerja ialah masyarakat pekerja dan masyarakat sekitar syarikat tersebut.
    Kesihatan kerja bertujuan untuk mendapatkan darjah kesihatan yang setinggi-tinginya, baik fizikal, mental dan sosial bagi masyarakat pekerja dan masyarakat persekitaran syarikat tsb, melalui usaha-usaha preventif, promotif, dan kuratif terhadap penyakit-penyakit atau gangguan-gangguan kesihatan akibat kerja atau persekitaran kerja.
    Ciri pokok kesihatan kerja
    • preventif mengupayakan agar syarikat tersebut boleh mengelakkan timbulnya penyakit-penyakit yang diakibatkan oleh sisa atau produk syarikat tersebut.
    • Promotif dengan meningkatnya kesihatan kerja akan meningkat pula produktivitas kerja.
    Hakikat kesihatan kerja
    • Sebagai alat untuk mencapai darjat kesihatan tenaga kerja yang setinggi tingginya. (Pekerja dan pekerja, petani, nelayan, pekerja sektor non formal PNS dll)
    • Sebagai alat untuk meningkatkan pengeluaran, yang berlandaskan kepada peningkatan kecekapan dan produktiviti.

    Tujuan utama kesihatan kerja

    a. Pencegahan dan pembrantasan penyakit-penyakit dan kemalangan akibat kerja.
    b. Pemeliharaan dan peningkatan kesihatan dan gizi tenaga kerja.
    c. Penjagaan dan mempertinggi kecekapan dan produktiviti tenaga kerja.
    d. Pemberantasan kelelahan kerja dan meningkatkan keghairahan serta kenikmatan kerja.
    e. Perlindungan bagi masyarakat sekitar sebuah syarikat agar terhindar dari bahaya2 pencemaran yg ditimbulkan oleh syarikat tsb.

    f. Perlindungan masyarakat luas dari bahaya2 yang mungkin ditimbulkan oleh produk-produk syarikat.

    Tujuan akhir dari kesihatan kerja adalah untuk mencipta tenaga kerja yang sihat dan produktif. Tujuan ini dapat tercapai apabila disokong oleh persekitaran kerja yang memenuhi syarat-syarat kesihatan:

    • Suhu bilik yang selesa
    • Penerangan / pencahayaan yang cukup
    • Bebas dari debu
    • Sikap badan yang baik,
    • Alat kerja yang sesuai dengan ukuran tubuh (ergonomi)
    Perbandingan kesihatan kerja dengan kesihatan masyarakat

    Kesihatan kerja:
    • Kesihatan masyarakat kerja sebagai sasaran utama
    • Mengurusi golongan pekerja yang mudah didekati.
    • Pemeriksaan kesihatan sebelum kerja dan berkala.
    • Yang dihadapi adalah persekitaran kerja.
    • Tujuan utama peningkatan produktiviti.
    • Dibiayai oleh syarikat atau tenaga kerja
    Kesihatan masyarakat
    • Kesmas umum sebagai sasaran utama
    • Mengurusi masyarakat yang kurang dengan semua.
    • Sukar untuk melaksanakan pemeriksaan berkala.
    • Lingkungan umum merupakan masalah pokok.
    • Tujuan utama kesihatan dan kesejahteraan masyarakat
    • Dibiayai oleh kerajaan.
    Untuk mencapai kesihatan masyarakat pekerja dan produktiviti kerja yang setinggi-tingginya diperlukan suatu prakondisi yang menguntungkan bagi masyarakat pekerja tersebut. Prakondisi inilah sebagai determinan kesihatan kerja yang merangkumi:
    1.Beban kerja
    2.Beban tambahan akibat dari persekitaran kerja
    3.Kemampuan kerja
    Beban Kerja
    Beban fizikal -> kuli pelabuhan
    Beban mental -> bea dan cukai
    Kesihatan kerja berusaha mengurangkan atau menetapkan beban kerja para pekerja atau pekerja dengan cara merancang atau mendesain alat yang dapat mengurangkan beban kerja. (Contoh Gerobak untuk mengangkat barang)
    Beban Tambahan
    Lingkungan tersebut mengganggu pekerjaan, dan harus diatasi oleh pekerja atau pekerja yang bersangkutan.

    Beban tambahan dpt dikumpulkan menjadi 5 faktor iaitu:

    1. Faktor fizikal (contoh Penerangan yang tidak cukup)
    2. Faktor kimia (Mis: bau gas, asap, debu)
    3. Faktor biologi (contoh Nyamuk, lalat)
    4. Faktor fisiologi (contoh Meja kerja tidak ergonomik
    5. Faktor sosio-psikologi (contoh Gosip, cemburu)
    Kemampuan Kerja
    Kemampuan seseorang dalam melakukan kerja berbeza dengan orang lain, walaupun pendidikan dan pengalamannya sama, dan bekerja pada suatu pekerjaan atau tugas yang sama. Kapasiti adalah kemampuan yang dibawa dari lahir oleh seseorang yang terhad. Ertinya kemampuan tersebut dapat berkembang kerana pendidikan atau pengalaman tetapi sampai pada batas-batas tertentu sahaja.

    Faktor Fizikal dalam Kesihatan Kerja
    1. Kebisingan -> boleh menjejaskan kesihatan menyebabkan kerosakan pada indra pendengaran sampai kepada pendengaran (diatas 60 dB) dan akhirnya menurunkan produktiviti kerja.
    2. Penerangan dan pencahayaan -> yang kurang akan menyebabkan kelelahan fizikal dan mental bagi para pekerja. Gejala kelelahan fizikal berupa pusing-pusing, menurunnya kemampuan intelektual dan konsentrasi akhirnya menurunkan produktiviti kerja.
    Apabila tatacara pencahayaan yang kurang baik menyebabkan "silau" -> kelelahan mata, kelemahan mental, kerosakan alat penglihatan, peningkatan kemalangan kerja.
    3. Bau-baua
    bau-baun yang tidak enak di persekitaran kerja dan mengganggu keselesaan kerja dan akhirnya mengganggu kesihatan & produktiviti kerja (Pencemaran)
    Peningkatan kemampuan kerja ini akhir akan berdampak terhadap peningkatan produktiviti kerja.

    Pentingnya Ilmu Gizi dalam Masyarakat

    Gizi berasal dari bahasa Arab Ghidza yg bererti makanan. Zat Gizi (Nutritiens) adl ikatan kimia yang diperlukan o / tubuh utk melakukan fungsinya, iaitu menghasilkan tenaga, membina dan memelihara jaringan, serta menetapkan proses2 kehidupan. Makanan adl bhn selain ubat yg mengandungi zat2 gizi dan a / unsur2/ikatan kimia yg dpt diubah menjadi zat gizi o / tubuh, yg berguna bila dimasukkan ke dlm tubuh. Ilmu Gizi (Nutrition Science) adalah Ilmu yg mempelajari segala sesuatu tentang makanan dlm hubungannya dgn kesihatan optimum. Ilmu gizi ad. Ilmu yg mempelajari nasib makanan sejak ditelan sampai diubah menjadi bahagian tubuh dan tenaga serta serta diekskresikan sebagai sisa (Btsan Klasik). Status Gizi adl keadaan tubuh sbg akibat konsumsi mak. dan penggunaan zat2 gizi, dibezakan ats status gizi kurang, baik, dan lebih. Ilmu gizi merangkumi dua komponen utama: makanan & kesihatan.

    Fungsi makanan

    • Memelihara proses tubuh dlm pertumbuhan / perkemb serta menggantikan jar. tubuh yg rosak.
    • Memperoleh tenaga guna melakukan kegiatan sehari-hari.
    • Mengatur metabolisme & menetapkan pelbagai keseimbangan air, mineral dan cecair tubuh yang lain.
    • Berperanan di dalam mekanisme pertahanan tubuh terhadap berbagai penyakit.
    Zat-zat makanan terdiri atas:
    1. Protein

    Terbahagi kepada dua jenis:

    1.Protein Nabati yg berasal dr tumbuhan
    2.Protein Haiwan yg berasal dr haiwan

    Fungsinya

    • Membangun sel-sel yang rosak
    • Membentuk zat pengatur seperti enzim, hormon.
    • Membentuk zat inti energi (1 gram tenaga kira-kira akan menghasilkan 4,1 kalori)

    2. Lemak

    Berasal dari minyak goreng, daging, margarin, dan sebagainya.

    Fungsi pokok lemak bagi tubuh:

    • Menghasilkan kalori terbesar dlm Tbh manusia (1gr lemak menghslkan + 9,3 kal)
    • Sebagai pelarut vitamin: A, D, E, K
    • Sebagai pelindung terhdp bahagian-bahagian tubuh tertentu & pelindung bahagian tubuh pada suhu rendah.

    3. Karbohidrat

    Berdsrkan kumpulan penyusun gulanya dpt dibezakan menjd: monosakarida, disakarida, polisakarida.

    Fungsi:
    • Sebagai salah satu pembentuk tenaga yg paling murah, krn pd umumnya sumber karbohidrat ini berasal dr tumbuh-tumbuhan (beras, jagung, singkong, dll) yg merupakan makanan pokok.

    4. Mineral

    • Terdiri dari zat kapur (Ca), zat besi (Fe), zat fluorin (F), natrium (Na) dan chlor (Cl), kalium (K), dan iodium (I).
    • Fungsi Mineral adl sbg sebahagian dari zat yg aktif dlm metabolisme atau sbg bagian penting dari struktur sel dan jaringan.

    Sifat Ilmu Gizi

    Dibedakan menjadi 2 yaitu:

    1. Gizi yg berkaitan dgn kes.perorangan

    (Gizi Klinik).

    2. Gizi yg berkaitan dgn kes.masyarakat

    (Gizi Masyarakat).

    • Gizi klinik berkaitan dgn masalah gizi individu yg sdg menderita gangguan kes. akibat kekurangan atau kelebihan individu. Sifat kliniknya kuratif.
    • Gizi masy. Berkaitan dgn gangguan gizi pd klp masy. Sifat kliniknya prevensi (pcegahan) dan promosi (peningkatan)

    Akibat Gangguan Gizi pada Fungsi Tubuh

    Terjadinya Gizi Kurang pada proses tubuh.

    1. Pertumbuhan.

    Anak2 tdk tumbuh mengikut potensialnya. Mis. otot2 jd lembek, rambut mudah rontok, dll.

    2. Pengeluaran tenaga

    Menyebabkan org menjd kekurangan tenaga utk bergerak, bekerja, dan melakukan aktiviti (org jd malas, merasa lemah dan produktiviti kerja ↓)

    3. Pertahanan tubuh

    Daya tahan terhdp tekanan a / stress me ↓. Sistem imunisasi dan antibodi ber (-) shg org mudah terserang infeksi mis. pilek, batuk dan diare. Pd anak bisa menimbulkan kematian.

    4. Struktur dan fungsi otak

    Menyebabkan tganggunya fungsi otak secara kekal.

    5. Perilaku

    Menunjukkan perilaku tdk tenang, mudah tersinggung, cengeng dan apatis.

    Terjadinya Gizi Lebih pd proses Tbh.

    Menyebabkan terjdnya kegemukan (obesitas). Yg merupakan faktor risiko terjdnya peny. degeneratif, seperti hipertensi, peny.diabetes, jantung koroner, hati, kantung empedu.

    Penyakit-penyakit gizi:

    1. Penyakit Kurang Kalori dan Protein (KKP)
    • Disebabkan krn terjd ketdkseimbangan antara pengambilan kalori a / karbohidrat dan protein dgn keb. Tenaga. Umumnya terjd pada anak balita.

    KKP terbahagi kepada:

    1. KKP Ringan (Gizi Kurang)

    2. KKP Berat (Gizi Buruk) a / biasa disebut Marsmus

    Cirinya anak tampak sgt kurus, BB kurang menurut umur, muka berkerut seperti org tua, apatis terhdp sekitarnya, rambut kepala halus dan jarang serta berwarna kemerahan.

    Sdg tanda2 KKP pd org dewasa adl oedema pd daerah kaki, busung lapar

    2. Penyakit Kegemukan (Obesiti)
    • Disebabkan krn terjdnya ketdkseimbangan antara konsumsi kalori dan keb. tenaga, iaitu pengambilan kalori terlalu berlebih dibandingkan dgn keb. pemakaian tenaga.
    3. Anemia (Peny. Kurang darah)
    • Disebabkan krn konsumsi zat besi (Fe) pd Tbh tdk seimbang a / kurang dari keb. Tbh
    4. Zerophthalmia (defisiensi Vit. A)
    • Disebabkan krn kekurangan konsumsi vit. A di dlm Tbh.
    • Gejalanya adl kekeringan epithel biji mata dan kornea, krn glandula lacrimalis me ↓. Terlihat selaput bola mata keriput dan kusam bila biji mata bgerak. Fungsi mata ber (-) menjd hemeralopia a / nictalpia (Buta Senja) tdk mampu melihat pd remang2. Pd stadium lanjut akan mengoreng, krn sel2 menjd perisian yg disbt keratomalacia dan boleh menimbulkan kebutaan.
    5. Penyakit Gondok Endemik
    • Disebabkan krn kekurangan Zat Iodium yg merupakan zat gizi esensial bagi Tbh, krn merup. komponen dari hormon Thyroxin. Apabila kelebihan zat Iodium maka akan mengakibatkan gejala2 pd kulit yg disebut Iodium dermatitis.
    • Gangguan kesihatan lain yg disebabkan ke (-) an zat iodium iaitu Cretinnisma iaitu suatu keadaan pesakit dgn tinggi badan dibawah biasa (cebol), disertai dgn berbagai tkt kelewatan perkembangan jiwa dan kecerdasan.

    Kumpulan Rentan Gizi

    Adalah suatu klp di dlm masy. yg paling mudah menderita gangguan kesihatan a / terdedah krn kekurangan gizi.

    Biasa terjd pd klp umur tertentu krn pd klp umur tersebut berada pd kitaran pertumb. atau perkemb. yg memerlukan zat2 gizi dlm jumlah yg lebih besar dari klp umur yg lain.

    Kelompok2 rentan gizi terdiri daripada:

    1.Kelompok bayi, umur 0-1 thn
    • Kerana bayi berada dalam masa pertumbuhan dan perkembangan yang paling pesat.
    2.Kelompok balita, 1-5 thn
    • Karena anak balita baru berada dalam masa peralihan dari makanan bayi kepada makanan orang dewasa, biasanya anak balita sudah mempunyai adik, atau ibunya bekerja penuh, sehingga perhatian ibu sudah berkurang, anak balita sudah mulai main di tanah / di luar rumah sehingga lebih terdedah kepada dgn persekitaran yg kotor dan keadaan yang membolehkan anda dijangkiti dengan berbagai macam penyakit Anak balita belum dapat mengurus dirinya sendiri, termasuk dalam memilih makanan.
    3.Klp anak sekolah, 6-12 thn
    • Kerana pada umur ini anak sgt aktif bermain dan byk kegiatan, baik di sekolah mahupun di lingk. RT. Di samping itu anak klp ini kadang2 nafsu makannya me ↓, shg pengambilan mak. tdk seimnang dgn kalori yg diperlukan.
    4.Klp remaja, 13-20 thn
    • Pertumb. anak remaja pd umur ini sgt pesat, kemudian juga kegiatan2 jasmani mis. Olah raga juga pd keadaan puncaknya. Oleh sebab itu, apabila pengambilan mak. tidak seimbang dgn keb. kalori u / pertumb. dan kegiatan2nya maka akan terjadi kekurangan yg akhirnya menghambat pertumbuhan.
    5.Klp ibu hamil dan menyusui
    • Krn ibu hamil memerlukan keb. Kalori, protein, vitamin, dan mineral yang me ↑ dan apabila tdk terpenuhi melalui pengambilan mak. Akan terjd kepada (-) an gizi. Akiobatnya BB bayi pd wkt lahir rendah (BBLR), kelahiran prematur, lahir dgn pelbagai kesulitan, dan lahir mati.
    • Apabila keb. Konsumsi mak.Ibu menyusui tdk cukup, maka akan mempengaruhi zat2 di dlm ASI. Khusus u / protein, walaupun pengambilan ibu tdk mencukupi, ASI akan tetap mmberikan jatah yg diperlukan anakdgn memuat rangkaian ibunya àIbu jd kurus. Bila Ca (-) à osteoporosis dan kerosakan gigi (Caries dentis)
    6.Klp usia lanjut
    • Krn pada usila sdh terjadi penurunan fungsi organ tubuh. Mis. Terjd kesulitan mengunyah mak., Sistem alat pencernaan sdh me ↓ Di samping itu usila juga harus mengelakkan terjdnya kegemukan, krn merupakan faktor risiko u / berbagai penyakit. Ex. Diabetes Millitus, hipertensi, dll.

    Definisi / Pengertian Epidemiologi

    Berasal dari Bhs Greek
    Epi = diantara
    Demos = Orang
    Logos = Ilmu
    shg secara harfiah epidemiologi bererti ilmu yang mempelajari tentang kejadian diantara orang.

    Lilienfeld (1976)
    ilmu yang mempelajari tentang pengedaran dari suatu penyakit atau keadaan dalam suatu kelompok masyarakat (penduduk) dan faktor-faktor yang mempengaruhi terjadinya pengedaran tersebut.
    WHO (Regional Committee Meeting ke-42 1989 Bandung)
    ilmu yang mempelajari pengedaran dan determinan dari peristiwa kesihatan dan peristiwa lain yang berkaitan dengan kesihatan yg meninpa sekumpulan masy, dan melaksanakan ilmu tersebut untuk menyelesaikan masalah-masalah kesihatan.

    Frost (1927)

    Ilmu ttg fenomena masy. dari suatu penyakit infeksi, atau perjalanan penyakit dari penyakit jangkitan ... ... tidak hanya mempelajari ttg pengedaran penyakit tetapi juga bahkan lebih cenderung kepada suatu falsafah konsisten.

    Maxcy, (1951)

    sebahagian daripada ilmu perubatan yg mempelajari ttg hubungan antara pelbagai faktor dan keadaan yg menentukan frekwensi dan pengedaran suatu proses jangkitan, suatu penyakit atau keadaan psikologi pada sekelompok orang.

    Batasan Epidemiologi

    Merangkumi sekurang-kurangnya 3 elemen:

    • Mengcakup Semua Penyakit

    Penyakit Menular & PTM

    • Populasi à masyarakat
    • Pendekatan Ekologi

    Frekwensi & pengedaran penyakit dikaji dari latar belakang pd keseluruhan persekitaran fizikal, biologi mahupun sosial.

    Manfaat Epidemiologi

    1.Dpt mengenalpasti & mengukur besarnya masalah kesihatan, menjelaskan kumpulan risiko tinggi, dan menentukan penyebab dari masalah kesihatan tersebut.
    2.U / memahami perjalanan dari s / penyakit
    3.Penting u / pemerhatian & tindakan penyakit.
    4.Merupakan masukkan bagi perancangan, pemantauan dan penilaian usaha kesihatan.
    5.Testing perubatan / terapi baru.

    Kaedah-kaedah Epidemiologi

    EPID Deskriptif

    • Person (Orang)
    • Place (Tempat)
    • Time (Waktu)

    EPID analitik

    • Pengajian Riwayat Kes (Case History Studies)
    • Pengajian Kohort
    Epidemiologi Deskriptif

    ORANG (PERSON) terdiri atas:

    - Umur -> Angka Kesakitan & Kematian
    - Jenis kelamin -> Faktor keturunan dan Faktor persekitaran.
    - Kelas Sosial -> Tingkat kehidupan Ex. Pendidikan, Pekerjaan dll
    - Jenis Pekerjaan -> Faktor persekitaran dll
    - Pendapatan -> hub dgn pemanfaatan perkhidmatan kesihatan
    - Gol Etnik -> Kebiasaan makan, life style, susunan gen
    - Status perkahwinan -> kawin, tdk kawin, janda, cerai
    - Besarnya keluarga -> besar kecilnya pendapatan
    - Struktur keluarga
    - Paritas

    No comments:

    Post a Comment